přejděte na Úvod

Motorsport

Vettel slaví po senzačním finiši titul, Schumacherův návrat vzbudil rozpaky

Sebastian Vettel. Získal titul a rozplakal se.

Když se dva perou, třetí se směje. Okřídlené rčení stoprocentně platilo v letošní sezóně mistrovství světa vozů formule 1, která nabídla jeden z nejnapínavějších ročníků vůbec. Ještě při posledním závodu roku na okruhu v Abú Zabí mělo poprvé v šedesátileté historii seriálu šanci na titul hned kvarteto jezdců. Nakonec se po suverénním triumfu radoval z premiérového titulu Němec Sebastian Vettel ze stáje Red Bull. Oči pro pláč zůstaly Fernandu Alonsovi z Ferrari, který měl k mistrovskému trůnu nejblíž.

Letošní ročník královské disciplíny nabídl devatenáct závodů (o dva více než loni) s premiérovou Velkou cenou Koreje. Při zastávkách v boxech nebylo povoleno tankování a poprvé se jelo podle nového bodového systému, v němž boduje prvních deset jezdců podle klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. A na startovním roštu se nově seřadilo čtyřiadvacet vozů – účast stájí Lotus, Hispania Racing a Virgin ale byla symbolická a žádný z pilotů, který v barvách nových stájí do sezóny zasáhl, nezískal ani bod. (více na Sport.cz)

Obrovské očekávání vzbudil comeback sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který se po třech letech odpočinku představil v týmu Mercedes GP. I návrat nejúspěšnějšího pilota všech dob byl ale spíše rozpačitý a jednačtyřicetiletá legenda se musela v konečném pořadí MS smířit s devátým místem. (více na Sport.cz)

Michaelu Schumacherovi se nedařilo, jak čekal.

O titul se totiž rvali jiní. Nejlepší auto měli k dispozici jezdci stáje Red Bull – Vettel a Australan Mark Webber, šampionátu ale i přes absolutní nadvládu v kvalifikacích – Vettel obsadil pole position 10x a Webber 5x - nedominovali. V průběhu seriálu se ve vedení postupně vystřídali Alonso se svým stájovým kolegou Felipem Massou, obhájce mistrovského titulu a nově posila stáje McLaren Jenson Button i jeho týmový parťák Lewis Hamilton, který dokázal v průběhu roku setrvat v čele vůbec nejdéle: čtyři závody v řadě.

Jediný jezdec, který během sezóny nebyl ani jednou v pozici lídra MS, byl paradoxně Vettel.

S blížícím se závěrem šampionátu se jevil jako hlavní kandidát na titul Webber, který ustál řadu kontroverzních situací s Vettelem a konzistentními výkony se propracoval do čela seriálu. Triumf v Koreji a v předposledním podniku sezóny v Brazílii ale vynesl do vedení Alonsa. (více na Sport.cz)

Dvojnásobný mistr světa šel do finále s náskokem osmi bodů na Webbera, třetí Vettel ztrácel patnáct bodů a teoretickou šanci na titul měl i čtvrtý Hamilton se ztrátou 24 bodů. Mistrovská matematika slibovala Alonsovi titul i za páté místo. Jenže i to nakonec bylo nad Španělovy síly. Tým Ferrari se totiž až příliš soustředil na souboj Alonsa s Webberem na úkor manévrů ostatních jezdců a Španěl se vinou vynechané zastávky při výjezdu zpomalovacího vozu dostal do středu pole, kde sice držel Webbera za zády, ale už nedokázal zaútočit na potřebnou pátou příčku. (více na Sport.cz)

Vettel naproti tomu odjel skvělý závod, suverénně vyhrál a vůbec poprvé a v tom nejdůležitějším momentě se vyšvihl do čela šampionátu. Teprve třiadvacetiletý závodník je vůbec nejmladším mistrem světa v historii formule 1 a spolu s Webberem zajistil pro tým Red Bull i Pohár konstruktérů. (více na Sport.cz)

Loeb uzavřel éru WRC sedmým titulem, Škoda panovala v IRC

Mistrovské oslavy v podání Sébastiena Loeba (vpravo) a navigátora Daniela Eleny.

Hegemonie Sébastiena Loeba a automobilky Citroën ve světové rallye nekončí. Šestatřicetiletý francouzský jezdec ovládl suverénně i letošní ročník šampionátu a vybojoval již sedmý mistrovský titul v řadě a udělal tak úspěšnou tečku za érou stávající specifikace vozů WRC. Elitní speciály, jejichž jízdní vlastnosti, ale také cena jsou zcela mimořádné, po třinácti sezónách končí.

Náklady na vývoj a provoz stávající elitní kategorie vedly k tomu, že se světový šampionát zúžil na duel dvou značek: vedle Citroënu dokázal udržet krok po sportovní i ekonomické stránce jen Ford. Mezinárodní automobilová federace proto schválila nový reglement MS, který má přinést úspornější režim a přilákat do seriálu nové týmy. Specifikací pro novou královskou třídu WRC jsou vozy s pohonem všech čtyř kol a turbomotory o objemu 1600 ccm. Vedle Citroënu a Fordu již potvrdila svůj návrat značka Mini (více na Sport.cz) a zájem projevily také japonské automobilky Suzuki a Toyota.

Loeb pojal poslední sezónu za volantem populární „cé čtyřky“ ve velkém stylu a třináctidílnému šampionátu zcela dominoval. Vyjma úvodní Švédské rallye, po níž se hřál v čele průběžného pořadí její vítěz Mikko Hirvonen (více na Sport.cz), francouzský jezdec neopustil čelo seriálu a po šestém vítězství v sezóně na Francouzské rallye mohl slavit svůj sedmý titul. (více na Sport.cz)

Finský pilot Juho Hänninen na trati Rallye Azory

V závěrečných dvou podnicích sezóny navíc odmítl jet na jistotu a triumfoval i v Katalánsku (více na Sport.cz) a Walesu. (více na Sport.cz) Fenomén světové rallye má tak na kontě již dvaašedesát vítězství v MS.

Premiérově se jel v rámci MS šampionát S-WRC určený pro vozy specifikace S2000. S vozem Ford Fiesta S2000 se jej zúčastnil i loňský mistr světa kategorie JWRC Martin Prokop, který v konečném účtování obsadil třetí příčku za vítězným Španělem Ponsem (Fiesta S2000) a Švédem Sandellem s vozem Škoda Fabia S2000).

Tovární tým Škoda s fabií opět absolvoval seriál Intercontinental Rally Challenge a po loňském roce, kdy Jan Kopecký marně usiloval o titul, se už v Mladé Boleslavi slavilo. Pro celkový triumf si dojel Fin Juho Hänninen (více na Sport.cz), Kopecký byl celkově druhý a Škoda jednoznačně ovládla vítězství značek. (více na Sport.cz) Fabia S2000 navíc úřadovala i v domácím šampionátu, kterému v barvách Škoda Delimax Teamu kraloval Pavel Valoušek. (více na Sport.cz)

Abraham uzavřel rok v Moto2 triumfem a chystá se na MotoGP

Karel Abraham oslavuje triumf ve Velké ceně Valencie

Sezónu jako na houpačce prožil závodník Karel Abraham v letošním mistrovství světa silničních motocyklů. Dvacetiletý brněnský jezdec v premiérovém ročníku třídy Moto2 měnil dodavatele motocyklu a na novém stroji pak zaznamenal nejlepší výsledky kariéry včetně premiérového vítězství v závěrečném závodu sezóny. V průběhu roku Abraham navíc oznámil přestup do elitní MotoGP; sladší tečku si asi nemohl představit.

Třída Moto2 v letošním roce nahradila jednašedesát let existující kubaturu do 250 ccm a závodníci se v ní proháněli na jednotných čtyřtaktech o objemu 600 ccm z produkce japonské Hondy. (více na Sport.cz) Kategorie nabídla nejpočetnější startovní pole a neuvěřitelnou vyrovnanost v časech; během roku nebylo výjimkou, když se dvacet závodníků vešlo do jedné vteřiny. Do historických statistik se jako první mistr světa Moto2 zapsal Španěl Toni Elías, který si titul pojistil sedmi triumfy v sezóně.

Abraham se po počátečním trápení odrazil k nejlepší sezóně v kariéře. Celkem osmkrát dojel v první desítce a desátý skončil i v konečném pořadí seriálu. V Japonsku vystoupil poprvé v kariéře na stupně vítězů (3. místo) a na závěr sezóny ve Valencii poprvé vyhrál. (více na Sport.cz) Špatně si nevedl ani v následujících testech MotoGP, při nichž se poprvé v kariéře svezl na stroji z elitní kategorie a dosaženými časy se dokázal přiblížit ostříleným borcům. (více na Sport.cz)

Záchranáři přibíhají ke zraněného japonskému jezdci Šjovi Tomizawovi. Devatenáctiletý závodník v nemocnici následkům zranění podlehl.

Mnohem složitější sezónu prožil druhý český jezdec v Moto2 Lukáš Pešek. Pětadvacetiletý závodník se upsal italskému týmu Matteoni, v průběhu roku se ale těžko adaptoval na motocykl Moriwaki a tým se s ním kvůli neuspokojivým výsledkům v září rozešel. Nejistá Peškova budoucnost získala jasnější kontury v polovině listopadu, kdy se český závodník dohodl na smlouvě s katarským týmem QMMF Racing. V prosinci však vyšlo najevo, že definitivní podoba smlouvy ještě podepsaná není. (více na Sport.cz)

Ne zcela vydařený rok má za sebou i fenomenální Valentino Rossi, který usiloval o jubilejní desátý titul mistra světa. Italský jezdec si totiž v červnu zlomil nohu po pádu při tréninku na domácí trati v Mugellu a vůbec poprvé v kariéře se musel smířit s absencí na startu závodu MS. (více na Sport.cz) Jednatřicetiletý závodník nakonec chyběl jen ve třech podnicích a už za jednačtyřicet dnů po zranění byl zpět na startu při Velké ceně Německa. I přes solidní výsledky však v konečném hodnocení seriálu obsadil třetí místo a z titulu se radoval Rossiho týmový kolega z Yamahy Jorge Lorenzo. Po srpnové Velké ceně České republiky Rossi potvrdil po sedmiletém působení rozchod s japonským týmem a podpis angažmá u Ducati. (více na Sport.cz)

V nejslabší kubatuře do 125 ccm absolvoval poprvé kompletní sezónu sedmnáctiletý český závodník Jakub Kornfeil, jehož maximem bylo senzační páté místo z domácí Velké ceny v Brně. (více na Sport.cz) Mistrovský titul vybojoval Španěl Marc Márquez.

Černou tečku za letošním ročníkem zanechalo úmrtí devatenáctiletého japonského jezdce Šoji Tomizawy. Talentovaný závodník utrpěl po pádu ve dvanáctém kole Velké ceny San Marina vážná zranění, jimž po převozu do nemocnice podlehl. (více na Sport.cz)

Pavel Novotný
SPECIÁL: ROK 2010
Sport.cz